
39

Выпуск VI       www.institutemvd.by

УДК 654.197
© Сяргей Венідзіктаў
начальнік кафедры сацыяльна-гуманітарных 
дысцыплін Магілёўскага інстытута МУС  
(Беларусь), кандыдат філалагічных навук,  
дацэнт

© Sergei Venidiktov
Head of the Social and humanitarian disciplines 
dept. of the Mogilev Institute of the Ministry  
of Internal Affairs, PhD in philology,  
Associate Professor
e-mail: venidiktov@institutemvd.by

СПАДАРОЖНІКАВАЕ ТЭЛЕБАЧАННЕ  
Ў КАМУНІКАЦЫЙНАЙ ПРАСТОРЫ  

АРАБСКАГА СВЕТУ

У артыкуле асэнсоўваецца значэнне ў прасторы міждзяржаўнай 
камунікацыі спадарожнікавых тэлеканалаў арабскага свету. Аналізуецца дзей-
насць тэлекампаній Al Arabiya, Al Manar, Al Resalah, Iqraa, Abu Dhabi TV, сет-
кавых структур MBC Group, Abu Dhabi Media, Al Alam News Network, Arab 
Radio and Television Network. Сцвярджаецца, што спадарожнікавыя тэлекана-
лы садзейнічаюць згуртаванню аўдыторыі макрарэгіёна, ствараючы ў меды-
ясферы цэльны вобраз мусульманскай цывілізацыі, спрыяюць захаванню куль-
турнай ідэнтычнасці тэрытарыяльна раз’яднаных дыяспар, фарміраванню іх 
станоўчага іміджу, а таксама адэкватнага інфармацыйнага вобраза заходняй 
цывілізацыі ў свядомасці нацыянальных аўдыторый. З іншага боку, частка меды-
яструктур арыентуецца на абвастрэнне міжнацыянальных супярэчнасцей, пра-
вацыраванне росту канфліктнасці, адкрытага ваеннага супрацьстаяння, што 
актывізуе дэзынтэграцыйныя тэндэнцыі ў грамадстве.

Працэсы эканамічнай інтэграцыі дзяржаў арабскага свету закана-
мерна патрабуюць адэкватнага медыйнага суправаджэння, стварэння 
камунікацыйнай асновы для супрацоўніцтва. У палітычнай прасторы рэгіёна 
цікавасць уяўляе Ліга арабскіх дзяржаў, інфармацыйнае адзінства якой вызна-
чаецца дзейнасцю сродкаў масавай камунікацыі, якія кампенсуюць прабелы 
ў фармальнай міждзяржаўнай камунікацыі. Зняцце праблемы тэхналагічнага 
і камунікацыйнага адставання дазволіла звярнуцца да пытанняў пабудовы 
новай інфармацыйнай інфраструктуры камунікатыўнага ўзаемадзеяння 
ў макрарэгіёне, а распаўсюджванне арабскай мовы ў медыясферы  



40

THESAURUS      2019

сведчыць аб росце палітычнага і ідэалагічнага ўплыву дзяржаў Блізкага Усходу.  
У камунікатыўнай прасторы новага фармату, якая аформілася пасля «араб-
скай вясны», узрастае значэнне сродкаў масавай камунікацыі традыцыйна-
га фармату, якія могуць ліквідаваць прабелы дамінуючай цяпер інтэрнэт-
камунікацыі і пераадолець яе фрагментарнасць. У першую чаргу, гаворку 
варта весці пра тэлевізійнае вяшчанне, якое ў арабскім свеце функцыянуе ва 
ўмовах паскоранага развіцця.

Перыяд досыць аўтаномнага станаўлення медыйных сістэм рэгіёна 
скончыўся ў 1969 г., калі быў заснаваны Вяшчальны саюз арабскіх 
дзяржаў (Arab States Broadcasting Union — ASBU). У 2009 г. ASBU 
афіцыйна запусціў Мультымедыйную спадарожнікавую сетку абмену 
(Multimedia Exchange Network Over Satellite — MENOS), якая дазволіла 
аптымізаваць сістэму размеркавання інфармацыйных рэсурсаў. У 1976 г. 
па рашэнні Лігі арабскіх дзяржаў (пагадненне было падпісана ў Каіры 
ў 1974 г. міністрамі сувязі і тэлекамунікацый 21 краіны) была створана 
Арабская арганізацыя спадарожнікавай сувязі (Arab Satellite — Arabsat). 
Праўда, спатрэбілася 10 гадоў для таго, каб адзіная спадарожнікавая 
сістэма пачала рэальна функцыянаваць. Сістэма кіравання арганізацыяй 
са штаб-кватэрай у Рыядзе ўключае Генеральную Асамблею, Савет 
дырэктараў і Выканаўчы орган. Нягледзячы на шэраг палітычных супя-
рэчнасцей паміж арабскімі дзяржавамі, якія адбіваюцца на фінансаванні 
і арганізацыйным узаемадзеянні, Arabsat і зараз застаецца найбольш 
уплывовай структурай, аб’ядноўваючы больш за 20 дзяржаў. У рэгіёне 
дзейнічаюць і іншыя арганізацыі — напрыклад, Арабская асацыяцыя 
грамадскіх і камерцыйных вяшчальнікаў (Association of Public Service 
and Commercial Broadcasters) з цэнтрам у Тунісе, якая ўключае больш  
за 20 сапраўдных удзельнікаў і столькі ж назіральнікаў.

Спадарожнікавае тэлебачанне адкрыла новую эпоху ў гісторыі 
медыя краін Арабскага Усходу, зрабіўшы даступным ва ўсім свеце 
вяшчанне арабскіх каналаў і стварыўшы новыя ўмовы канкурэнтна-
га ўзаемадзеяння. Менавіта з’яўленне спадарожнікавага тэлебачання 
з’яўляецца ключавым фактарам і пераломным момантам у развіцці ў 
арабскім рэгіёне журналістыкі ў яе сучасным разуменні [1]. Множнасць і 
патрэба ў канкурэнцыі (як унутры рэгіёна, так і ў міжнароднай прасторы) 
прымусілі СМІ адмовіцца ад архаічнага фармату пратакольнай фіксацыі 
навін з дзяржаўных структур, перайсці да выканання сваіх сацыяльных 
функцый.

Колькасць спадарожнікавых каналаў, якія вяшчаюць на арабскай мове, 
імкліва расце і складае ўжо каля 400; сярод іх большая частка прадстаўлена 



41

Выпуск VI       www.institutemvd.by

дзяржаўнымі медыяструктурамі. Дзейнічаюць як агульнапалітычныя, 
так і спецыялізаваныя каналы (эканамічныя (Aliqtisadi), жаночыя (Hıyar 
TV), музычныя (Rotana TV), рэлігійныя (Al Resalah), спартыўныя і інш.). 
У 1991 г. у Лондане была зарэгістравана першая ў арабскім свеце пры-
ватная спадарожнікавая тэлекампанія «Блізкаўсходні вяшчальны цэнтр» 
(Middle East Broadcasting Center — MBC Group), якая з 2002 г. працуе 
ў Дубаі (Аб’яднаныя Арабскія Эміраты). На сёння MBC Group уключае 
11 тэлеканалаў: MBC 1 (сямейны), MBC 2 і MBC MAX (кругласутачная 
трансляцыя кіно), MBC 3 (дзіцячы), MBC 4 (жаночы), MBC Action (серы-
ялы і кіно), MBC Persia (кругласутачная трансляцыя кіно ў персідскім ду-
бляжы), MBC Bollywood Persia (кругласутачная трансляцыя індыйскага 
кіно ў арабскім дубляжы), Wanasah (кругласутачны музычны канал), 
MBC Drama (кругласутачная трансляцыя кінадрам). MBC Group таксама 
ўключае 2 радыёстанцыі: MBC FM і Panorama FM. Карэспандэнцкія пун-
кты MBC Group створаны ў Каіры, Бруселі, Іерусаліме, Тунісе, Амне, Па-
рыжы і Вашынгтоне. Як паказвае прыклад MBC Group і Al Jazeera, буй-
ныя арабскія СМІ маюць тэндэнцыю набываць выгляд сеткавай структу-
ры, якая прадугледжвае развіццё розных медыяфарматаў.

Са з’яўленнем у Катары канала Al Jazeera ў 1996 г. аўдыторыя Араб-
скага Усходу атрымала магчымасць усвядоміць уласную суб’ектнасць 
у інфармацыйнай прасторы, голас краін «трэцяга свету» ў сусветным 
эфіры загучаў як роўны голасу Захаду. Al Jazeera змагла зацікавіць вя-
дучыя сусветныя медыя новым падыходам да адлюстравання падзей у 
рэгіёне (у прыватнасці, парушэннем негалоснай забароны на крытыку 
палітычных рэжымаў арабскіх краін і абмеркаванне рашэнняў іх лідэраў). 
Улічваючы, што Al Jazeera з’яўляецца аб’ектам шматлікіх даследаванняў 
і шырока прадстаўлена ў сучасным навуковым дыскурсе, звернемся да 
аналізу дзейнасці іншых арабскіх тэлевізійных сетак. Напрыклад, з 
2003 г. у складзе MBC Group ажыццяўляе вяшчанне тэлеканал Al Arabiya 
(«умераная альтэрнатыва Al Jazeera»), арганізаваны ў Дубаі з прыцяг-
неннем сродкаў сям’і Харыры (Ліван), інвестараў з Саудаўскай Аравіі, 
Кувейта і іншых краін Персідскага заліва. Існуе меркаванне, што члены 
каралеўскай сям’і саудзітаў заснавалі гэты медыярэсурс на прынцыпах, 
цалкам процілеглых палітыцы Al Jazeera — у падтрымку «ўмераным» 
арабскім рэжымам. У праграмных дакументах канала паказана, што ён 
«створаны для задавальнення патрэб арабскай аўдыторыі ў надзейнай, 
актуальнай і аб’ектыўнай інфармацыі» (пераклад наш. — С. В.) [цыт. па: 
2, с. 155]. Нягледзячы на гэта, у 2004 і 2006 гг. канал часова забараняўся 
ў Іране, а ў 2017 г. брытанская рэгулюючая арганізацыя OFCOM  



42

THESAURUS      2019

выкарыстала цэнзуру, каб не дапусціць распаўсюджвання матэрыялаў, 
якія змяшчалі інтэрв’ю з ахвярай катаванняў у Бахрэйне.

Зараз канал мае 19 прадстаўніцтваў па ўсім свеце і вялікі штат 
карэспандэнтаў. Напрыклад, ток-шоу «Праз акіян» (Across the Ocean), дзе 
абмяркоўваюцца пытанні палітыкі ЗША ў дачыненні да арабскага свету, 
транслюецца з Вашынгтона. У праекце «Чацвёртая ўлада» (The Fourth 
Estate) прадстаўлены агляд заходніх СМІ з акцэнтам на абмеркаванні пад-
зей, якія маюць дачыненне да Блізкага Усходу. Сацыяльна-палітычная пра-
грама «З Іраку» (From Iraq) адлюстроўвае наступствы ваенных канфліктаў 
у Іраку з пункту гледжання простых грамадзян. Інфармацыйнае вяшчанне 
Al Arabiya ўключае праекты палітычныя, фінансава-эканамічныя, куль-
турныя, спартыўныя, аналіз падзей на міжнароднай арэне, у ісламскім 
свеце і інш. З 2004 г. працуе інфармацыйны інтэрнэт-партал Al Arabiya, 
дзе размяшчаюцца матэрыялы на арабскай, англійскай (з 2007 г.) мовах, 
фарсі і урду (з 2008 г.). Таксама створаны бізнес-партал www.alarabiya.net 
(на арабскай мове), які аператыўна публікуе інфармацыю з рэгіянальных 
рынкаў, спрыяючы развіццю эканамічнай кампетэнтнасці аўдыторыі.

З 2000 г. вяшчае праз спадарожнік на ўвесь арабскі свет ліванскі ка-
нал Al Manar, які характарызуецца відавочнымі радыкальнымі шыіцкімі 
памкненнямі. Пры гэтым існуюць адрозненні ў падачы інфармацыі на мяс-
цовым (выключна для Лівана) і на міжнародным узроўнях: у панарабскім 
фармаце канал фармальна прытрымліваецца нейтралітэту ў палітычных 
і рэлігійных пытаннях. Аднак у шэрагу еўрапейскіх краін Al Manar 
заблакіраваны пасля абвінавачванняў у антысіянісцкай, антыізраільскай і 
антыамерыканскай прапагандзе і ў сувязях з партыяй «Хезбала». У ЗША 
канал абвешчаны тэрарыстычным. Падчас Ліванскай вайны 2006 г. офіс 
тэлекампаніі ў Бейруце ў абыход нормам міжнароднага права зведаў 
напады ваенна-паветраных сіл Ізраіля. У 2012 г. былі заблакіраваны 
мабільныя дадаткі Al Manar, размешчаныя ў Playmarket кампаніі Google і 
AppStore кампаніі Apple.

У структуры вяшчання Al Manar па 25 % адводзіцца навінам, ток-шоу, 
кінафільмам і серыялам, а таксама музычным праектам. Інфармацыйны 
аддзел канала атрымлівае навіны, у тым ліку праз агенцтвы Reuters, 
Associated Press, Agence France Presse і Deutsche Presse Agentur, іранскія 
FARS і IRNA. Выпускі навін на арабскай мове выходзяць у эфір восем 
разоў на дзень, на англійскай і французскай — па аднаму разу на дзень. 
Удзельнікамі аналітычных праектаў выступаюць журналісты, эксперты, 
пісьменнікі, палітыкі, прадстаўнікі артадаксальных груповак і даследчыкі 
ісламу, якія абмяркоўваюць актуальныя пытанні палітыкі, рэлігіі, культу-



43

Выпуск VI       www.institutemvd.by

ры на рэгіянальным і глабальным узроўнях. Музычнае прома-відэа, якім 
запаўняюцца паўзы ў эфіры Al Manar, як правіла, накіравана на падтрым-
ку «Хезбалы», падкрэсліваючы важнасць узброенага супрацьстаяння 
Ізраілю, услаўленне пакутніцтва, распаўсюджванне антыамерыканізма 
(пры гэтым Al Manar быў першай тэлестанцыяй, якая асудзіла тэрары-
стычную атаку 11 верасня 2001 г.), крытыку Ізраіля і сіянізму і да т. п. 
Таксама ў эфіры гучаць заклікі ахвяраваць грошы «Хезбале», лозунгі 
на арабскай і англійскай мовах, іўрыце. Такім чынам, аб’ектыўнасць як 
асноватворная характарыстыка інфармацыйнага вяшчання ў палітыцы  
Al Manar адсутнічае: «Мы паказваем толькі ахвяр, а не агрэсара <...>.  
Al Jazeera нейтральная, а Al Manar стаіць на баку Палестыны…» (пера-
клад наш. — С. В.) [3].

Ісламскі спадарожнікавы тэлеканал Al Resalah («Пасланне») з цэн-
тральным офісам у Каіры працуе з 2006 г., пакрываючы вяшчаннем Блізкі 
Усход, Паўночную Афрыку і частку Еўропы. Асноўнай мэтай канала на-
зываецца кансалідацыя мусульманскага грамадства, стварэнне платфор-
мы для дыялогу па розных сацыяльных, рэлігійных, эканамічных пытан-
нях. Першапачаткова Al Resalah арыентаваўся на маладзёжную частку 
арабскай аўдыторыі, затым пашырыў уплыў за кошт англамоўнага вяш-
чання, імкнучыся не дапусціць распаўсюджвання экстрэмісцкай ідэалогіі 
і скажэння сутнасці ісламу.

У 1998 г. пачаў вяшчанне канал Iqraa, мэтавай аўдыторыяй яко-
га з’яўляюцца прадстаўнікі мусульманскіх суполак, якія пражываюць 
у немусульманскіх краінах Еўропы, Аўстраліі і Паўночнай Амерыкі: 
«Імкненне захаваць сваю мову і культуру з’яўляецца моцным стыму-
лам для арабаў-мусульман, што эмігрыравалі ў Заходнюю Еўропу, для 
развіцця сістэмы нацыянальных СМІ за мяжой. З той жа прычыны 
арабскія дзяржавы культывуюць свае міжнародныя (панарабскія) медыя, 
распаўсюджваючы ўплыў на арабскія дыяспары па-за межамі арабскага 
свету» (пераклад наш. — С. В.) [4, с. 22]. Праз асветніцкія праекты і тлу-
мачэнне палажэнняў ісламу канал імкнецца да інтэграцыі мусульман у 
супольнасці заходняга тыпу, да сцвярджэння талерантнасці і цярпімасці 
да прадстаўнікоў іншых рэлігій. Асноўная частка вяшчання адводзіцца 
інфармацыйным і асветніцкім праектам.

Яшчэ раней, у 1993 г., пачала працу сетка Arab Radio and Television 
Network (ART) з цэнтрам у Саудаўскай Аравіі. Першапачаткова яна 
ўключала 4 каналы: агульнапалітычны, спартыўны, дзіцячы і ка-
нал мастацкіх фільмаў. На працягу апошніх дзесяцігоддзяў колькасць 
каналаў то павялічвалася, дасягаючы 20, то скарачалася да 8–10,  



44

THESAURUS      2019

праграмы для іх (серыялы, кіно, дакументалістыка, забаўляльныя праек-
ты і інш.) ствараліся сеткай вытворчых аб’яднанняў ART у Еўропе і ў 
краінах Блізкага Усходу. Сетка валодае самай буйной у рэгіёне бібліятэкай 
арабскага кіно. Істотная асаблівасць ART — прынцыповая адмова ад 
інфармацыйна-аналітычнага кантэнту, што дазваляе пазбегнуць праблем 
з уладамі, але абмяжоўвае аўдыторыю ў задавальненні інфармацыйных 
патрэб.

У 2007 г. у Аб’яднаных Арабскіх Эміратах пачала дзейнічаць 
афіцыйная медыйная арганізацыя ўраду Абу-Дабі — Abu Dhabi Media 
(ADM), якая ўключае 18 падраздзяленняў у тэлекамунікацыйнай, друка-
ванай і інтэрнет-галінах. Нягледзячы на фінансавую падтрымку з боку 
дзяржавы, ADM карыстаецца досыць шырокай рэдакцыйнай і структур-
на-функцыянальнай свабодай. ADM арыентуецца як на задавальненне 
ўнутраных інфармацыйных патрэб краіны, так і на дасягненне камерцый-
нага эфекту праз дзейнасць у арабскім свеце, падтрымліваючы партнёрскія 
адносіны са шматлікімі замежнымі структурамі. У кастрычніку 2008 г. 
Abu Dhabi Media абвясціла аб стварэнні ў Абу-Дабі Медыязоны — га-
радку плошчай 200 тыс. м2 для працы замежных медыякампаній. CNN, 
Harper Collins, BBC, The Financial Times, Thomson Reuters Foundation і 
іншыя ўплывовыя медыя адкрылі тут свае прадстаўніцтвы, пачаўшы 
рэалізацыю адукацыйных медыяпраграм для арабскіх студэнтаў. Зараз 
у склад ADM уваходзяць тэлевізійныя каналы Abu Dhabi TV, Abu Dhabi 
Al Emarat, Abu Dhabi Sports Channel, Drama TV, National Geographic Abu 
Dhabi, радыёстанцыі Emarat FM, Abu Dhabi FM, Star FM, Abu Dhabi 
Classic FM і Radio Mirchi.

Уплывовы тэлеканал Abu Dhabi TV, які ўваходзіць у склад ADM, быў 
заснаваны яшчэ ў 1969 г., з 1992 г. ён ажыццяўляе спадарожнікавае вяш-
чанне. Вядомасць канал атрымаў у 2003 г. дзякуючы падрыхтоўцы для СМІ 
Захаду матэрыялаў аб ваеннай кампаніі ў Іраку. Ужо праз некалькі месяцаў 
пасля пачатку працы ў складзе ADM Abu Dhabi TV займаў 7–8 месца ў 
рэйтынгу арабскіх спадарожнікавых каналаў. Акрамя блізкаўсходняга 
рэгіёну, канал даступны гледачам у Паўночнай і Паўднёвай Амерыцы, 
Еўропе, Аўстраліі. Кожныя тры гадзіны тэлекампанія рыхтуе выпускі 
навін, пры гэтым у эфірнай сетцы ўласная прадукцыя складае каля 60 % 
(палітычныя, культурныя, забаўляльныя, дакументальныя і іншыя пра-
екты).

Дзяржаўная медыякарпарацыя Ірана IRIB кантралюе сеткавы тэле-
канал навін Al Alam News Network (AANN), заснаваны ў 2003 г. Сусвет-
ная аўдыторыя канала дасягае 300 млн (найбольшая колькасць гледачоў 



45

Выпуск VI       www.institutemvd.by

засяроджана ў дзяржавах Персідскага заліва і Міжземнаморскага 
рэгіёна), спадарожнікавае вяшчанне даступна на пяці кантынентах. 
Інфармацыйныя бюро AANN дзейнічаюць у Тэгеране, Бейруце, Баг-
дадзе. У адрозненне ад большасці іншых тэлеканалаў, AANN даступны  
ў Іраку праз наземныя станцыі. Кантэнт вяшчання ўключае палітычныя 
праекты, аналітычныя і дзелавыя праграмы, спартыўныя трансляцыі 
і г. д. Таксама дзейнічае англамоўны сайт, які агрэгуе навіны і забяспечвае 
іх распаўсюджванне ў максімальна аб’ектыўным фармаце. У кантэксце 
напружанасці ў сусветнай і рэгіянальнай геапалітычнай прасторы, а так-
сама ўзрастання ролі арабскіх медыя ў палітычных працэсах дзейнасць 
AANN па захаванні ўстойлівасці інфармацыйнага асяроддзя рэгіёна 
ўяўляе асаблівую цікавасць. Напрыклад, AANN актыўна адлюстроўваў 
ваенную аперацыю ЗША ў Іраку, фарміруючы стаўленне да яе, у першую 
чаргу, саміх іракскіх грамадзян. У 2006 г. канал рыхтаваў рэпартажы аб 
падзеях 33-дзённай вайны паміж Ізраілем і Ліванам, у 2008–2009 гг. — аб 
ваенным канфлікце ў сектары Газа, рэпрэзентуючы іранскі пункт глед-
жання на падзеі (у 2009 г. два супрацоўнікі іерусалімскага бюро AANN 
былі асуджаны ізраільскім судом на 2 месяцы турэмнага зняволення за 
парушэнне патрабаванняў ваеннай цэнзуры).

Такім чынам, уплыў медыяструктур арабскага свету ўзрастае пара-
лельна з павелічэннем уплыву мусульманскай цывілізацыі: палітычнае 
«абуджэнне» рэгіёна, які за апошнія дзесяцігоддзі стаў арэнай грамадска-
палітычных і ваенных працэсаў, што маюць сур’ёзныя наступствы 
для ўсёй сусветнай цывілізацыі, рэзка павысіла каштоўнасць масавай 
інфармацыі з Блізкага Усходу, прадвызначыла з’яўленне новых глабаль-
ных актораў у медыясферы, прыцягнула ўвагу сусветнай грамадскасці 
(і адпаведна, аудыторыі сусветных СМІ). Дзейнасць уплывовых меды-
яструктур арабскіх дзяржаў прыводзіць да дваякіх наступстваў. З ад-
наго боку, спадарожнікавыя тэлеканалы садзейнічаюць згуртаванню 
аўдыторыі рэгіёна, прадстаўляючы ў медыясферы цэльны вобраз му-
сульманскай цывілізацыі, які выходзіць за межы асобных нацыянальных 
яго складнікаў: «Змест пераважнай большасці тэлепраграм сведчыць аб 
імкненні краін Арабскага Усходу станоўча ўплываць на этнаканфесійныя 
адносіны ў Заходняй Еўропе. Панарабскія і панісламскія СМІ прыкла-
даюць намаганні для таго, каб стварыць станоўчы вобраз ісламу і араб-
скай культуры ў цэлым у вачах заходняй супольнасці і станоўча ўплываць 
на этнаканфесійныя адносіны ва ўсім свеце» (пераклад наш. — С. В.) 
[2, c. 157]. Міжнароднае вяшчанне арабскага тэлебачання спрыяе заха-
ванню культурнай ідэнтычнасці тэрытарыяльна раз’яднаных дыяспар, 



46

THESAURUS      2019

стварэнню іх станоўчага іміджу, а таксама фарміраванню адэкватна-
га інфармацыйнага вобраза заходняй цывілізацыі ў свядомасці нацыя-
нальных аудыторый [5]. З іншага боку, тэлеканал Al Manar і падобныя 
яму менш уплывовыя медыяструктуры арыентуюцца на абвастрэнне 
міжнацыянальных супярэчнасцей, правацыраванне росту канфліктнасці, 
адкрытага ваеннага супрацьстаяння, што актывізуе зваротныя, дэзынтэ-
грацыйныя тэндэнцыі.

Спіс асноўных крыніц
1. Виниченко, В. М. Феномен «Аль-Джазиры» на ближневосточном и гло-

бальном информационных рынках / В. М. Виниченко // Науч. ведомости Белго-
род. гос. ун-та. Сер. Гуманитарные науки. — 2014. — № 13 (184). — С. 156–166.

2. Пую, А. С. Современное арабское телевидение как посредник в диалоге 
культур / А. С. Пую, А. А. Садыхова // Россия и мусульманский мир. — 2013. — 
№ 11 (257). — С. 153–157.

3. Goldberg, J. Are terrorists in Lebanon preparing for a larger war? [Electronic 
source] / J. Goldberg // The New Yorker. — 2002. — Oct. 14. — Mode of access: 
https://www.webcitation.org/5gbBkEx6J?url=http://www.jeffreygoldberg.net/articles/
tny/a_reporter_at_large_in_the_par.php. — Date of access: 22.01.2019.

4. Пую, А. С. Арабское телевидение: от регионализации к глобализации / 
А. С. Пую, А. А. Садыхова // Вестн. Москов. ун-та. Сер. 10. Журналистика. — 
2012. — № 6. — С. 8–23.

5. Венидиктов, С. В. Медиакоммуникация в развитии евразийского про-
странства: стратегический ресурс интеграции : монография / С. В. Венидик-
тов. — Минск : БГУ, 2018. — 263 с. 

Satellite television in the communication space of the Arab world
The article interpreted the value of the Arab world satellite channels in the 

interstate communication space. The activity of broadcasters Al Arabiya, Al Manar, Al 
Resalah, Iqraa, Abu Dhabi TV, networks MBC Group, Abu Dhabi Media, Al Alam News 
Network, Arab Radio and Television Network analyzed. It is alleged that the satellite 
TV channels contribute to the unity of the audience, presenting the whole image of the 
Muslim civilization in media sphere, contributing to the preservation of the cultural 
identity of geographically fragmented diaspora, to the creation of its positive image, to 
the formation of an adequate information image of the Western civilization. On the other 
hand, some media focuses on the aggravation of interethnic contradictions, conflicts 
growth, open military confrontation that activates the disintegrative tendencies.


